Waterinsijpeling parkeergarages, vervolg ...
Na 3 jaar over en weer discussiëren werd begin dit jaar 2023 het ondergronds waterprobleem ten gronde aangepakt, dank zij de kordate aanpak van de syndicus met de nieuw samengestelde RME.
Er werden reeds een 4 tal professionele PUR betoninjecties gedaan. Dit kostte de bouwheer, E. Rombaut, een handvol centen (~5 000€/keer) waarvoor hij op de vingers werd getikt door B&R development hun moederbedrijf.
Anderzijds kan de bouwheer zich niet beroepen op 'De verzekering tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid' die verplicht is voor projecten waarvoor na 1 juli 2018 een bouwvergunning werd afgeleverd - Volte heeft een bouwvergunning in 2017 - en moet het dus zelf bekostigen (al zou de verzekering er ook alles aan doen om niet te moeten betalen en dus te minimaliseren).
Vermits de waterinsijpeling sterk gereduceerd is op en tweetal vochtplekken na (zie foto's verder), heeft de bouwheer besloten de verdere dure betoninjecties voorlopig op te schorten.
Zij bevestigen dat zij hun verantwoordelijkheid niet ontlopen en zullen opnieuw injecteren als er plassen water staan op de oprijlanen of de standplaatsen van de wagens - dus niet voor enkele plasjes in hoekjes of kantjes.
Als we de wet, de normen en de jurisprudentie erop nalezen kunnen we inderdaad besluiten dat:
- de bouwheer de nodige stappen heeft ondernomen om de normen van waterdichtheid klasse 1 te halen.
- de bouwheer een nodige afwatering heeft voorzien naar een collectorpunt met dompelpomp ter hoogte van garage G-2.06 (waarvoor wij reeds het nodige hebben voorzien zodat de aanwezige dompelpomp feilloos haar werk kan doen).
- de bouwheer reeds verschillende betoninjecties heeft laten doen zodat de norm van klasse 1 (De lekken moeten beperkt blijven tot een kleine hoeveelheid. Enkele vlekken of vochtplekken op het oppervlak zijn toegelaten) voor kelders en parkeergarages nageleefd wordt.
- de gerechtsexperten en rechters nooit de ingewikkelde formules gebruiken om de wateroverlast uit te rekenen maar enkel uitgaan van de functionele hinder - die er inderdaad nu niet meer is.
- er slechts een tweetal plassen zijn op een oppervlakte van 2500m².
We moeten hier dus besluiten dat wij weinig verweer hebben tegen de bouwheer zijn beslissing. Het is dus hoogst waarschijnlijk een verloren zaak als we voor de rechtbank ons gelijk zouden willen halen - het zijn immers 'maar parkeergarages', waar reeds natte wagens regenwater binnenbrengen en hierdoor zelf plassen veroorzaken - die met strooizout zelfs schadelijker zijn dan het regenwater dat spontaan binnensijpelt (we gaan onze bewoners toch ook niet vragen om hun wagen eerst af te drogen vooraleer ze binnenrijden? ...).
De situatie zal wel nauwgezet door de RME en de syndicus opgevolgd worden teneinde onze rechten te vrijwaren. Hiervoor werd door de RME een foto logboek aangelegd.
We hopen anderzijds dat een 'selfhealing' proces de poriën laat dichtslibben (calciumcarbonaat (CaCO3) vorming) zodat de insijpeling stopt (dat is althans hetgeen verwacht wordt bij klasse 1 waterdichte structuren).
Meer hierover op de AV23, want alleen jullie als VME beslissen daar over!!
Jullie mogen gerust, zelfs anoniem, jullie reactie op het einde van deze pagina meegeven:
- vinden jullie de resterende waterinsijpeling minimaal en aanvaarden jullie dit als een ongelukkig toeval,
- of denken jullie dat wij met een rechtszaak moeten aanspannen om een compleet droge ondergrondse parkeergarage af te dwingen?
Op deze manier kan de RME en de syndicus reeds bepaalde voorbereidingen treffen voor de AV23.
Reacties
Een reactie posten