Elektrificatie van het voertuig - wat bij brand?
Onlangs kregen wij een interessante vraag van een medebewoner, naar aanleiding van onze actie tegen de vuurlast van de rommel op de parkeerplaatsen, over de vuurlast van geëlektrificeerde voertuigen en de houding van onze brandverzekering (blokpolis).
In zijn vraagstelling weerhouden wij volgende afzonderlijke punten:
- Elektrische voertuigen (EV) veroorzaken moeilijker te blussen branden?
- Worden EV toegelaten in ondergrondse parkeergelegenheden?
- Blokpolis brandverzekering: weet die over eventuele aanwezigheid van EV in Volte en wat is hun houding tegenover branden veroorzaakt door EV?
- Is het reglement van interne orde (RIO) VOLTE voorzien voor EV?
Besluit
EV kunnen en mogen ondergronds parkeren in Volte, zoals ook elektrische fietsen dat mogen (onder voorwaarden beschreven in de statuten en het RIO)(Onder EV verstaan we hybride-, plug-in hybride- en volledig elektrische voertuigen).
Elke mede-eigenaar en huurder moet zich bewust zijn van alle gevaren, verantwoordelijkheden en er zich degelijk voor verzekeren, zich inlezen in de wetten, de statuten, het RIO en afspraken die we maken op de algemene vergadering (AV) – op deze blog houden wij u hiervan op de hoogte.
- EV hebben een verplichte BA verzekering maar hoe zit dat met die elektrische fietsen?
- Wie zal de schade aan de gemeenschap en derden vergoeden wanneer zij vuur vatten: de niet verplichte BA gezin? De fietsverzekering, als je die al hebt?
- De brandverzekering woning die misschien/waarschijnlijk motorrijtuigen/fietsen uitsluit (zie Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen)?
Er is ook een meldingsplicht naar de blokpolis brandverzekering toe (Ref: Antwoord brandverzekering Volte 2023).
Om die reden werd een formulier ‘Contactgegevens bewoners’ opgesteld dat in feite verplicht ingevuld zou moeten worden door elke (nieuwe) bewoner.
Enkel op deze manier kan de VME en de syndicus overzicht krijgen, in ieders belang, over wie, wat en hoe binnen de residentie Volte - dus niet alleen over het type wagen dat ongegronds geparkeerd wordt maar ook over de moedertaal, nationaliteit, ...
HET IS NOOIT TE LAAT OM ALS BEWONER DIT FORMULIER IN TE VULLEN ZODAT WE CORRECTE GEGEVENS HEBBEN VOOR DE VERZEKERING en de syndicus!
1. Elektrische voertuigen (EV) veroorzaken moeilijker te blussen branden.
Samenvatting:
- De nieuwe EV zijn dermate beveiligd dat ze niet meer of minder risico geven tot brand en dat de brandlast niet meer is dan deze van andere hedendaagse voertuigen. De artikels met problemen bij EV, die verschenen in 2020, 2021 en 2022, zijn dus niet meer van toepassing op de huidige modellen.
- In een elektrische auto vormen de accu’s het gevaar. Vooral tijdens het laden. Dat laden gebeurt meestal zonder toezicht, waardoor een brand laat wordt opgemerkt. Blussen is dan praktisch niet meer mogelijk, omdat zich in de accu’s een enorme hitte ontwikkelt, terwijl het bluswater wordt tegengehouden door de behuizing. Een gebluste auto kan dus zo weer opnieuw in brand vliegen. Daarom worden elektrische auto’s na een brand soms enkele dagen ondergedompeld in een grote bak met water voordat zij naar de sloper gaan. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van containers, waarin het zuurstofpercentage wordt verlaagd om ontbranding tegen te gaan - een speciaal branddeken wordt nu ook gebruikt.
Ref: Volgens TOURING
- Bart Massin, oprichter van het bedrijf Stroohm (gespecialiseerd in plaatsen laadpalen) zegt: "Verschillende studies hebben aangetoond dat het brandrisico van een elektrisch voertuig niet groter is dan dat van een model met verbrandingsmotor. Integendeel zelfs. Veel onderdelen van de huidige auto's met verbrandingsmotor zijn van kunststof, ook de brandstoftank, waardoor ze zeer ontvlambaar zijn. En wanneer benzine of diesel ontsnapt en in brand vliegt, vliegen ook alle omliggende auto's in brand, met explosies tot gevolg.”
- Volgens een recente Duitse studie zouden EV's en PHEV's slechts verantwoordelijk zijn voor een tweecijferig aantal van de gemiddeld ongeveer 15.000 voertuigbranden per jaar. En dit cijfer zal de komende jaren waarschijnlijk nog verder dalen, aangezien de constructeurs momenteel werken aan nieuwe "solid-state" batterijen, die lithium-ion batterijen zouden kunnen vervangen.
Ref: Volgens 'Regel van Goed Vakmanschap Brandveiligheid'
- Op basis van de huidige beschikbare gegevens lijkt de brandbelasting, noch het risico op ontstaan van brand bij parkeren, niet groter bij elektrische of hybride voertuigen dan bij recente voertuigen met verbrandingsmotor.
- Tijdens het opladen gaan we ervan uit dat het risico op ontstaan van brand iets hoger is en dit uit voorzichtigheid bij gebrek aan onderbouwde gegevens.
- De totale brandlast van elektrische voertuigen is afhankelijk van de grootte van het voertuig en de batterij, de lading (state of charge), de chemie van de batterij en nog heel wat andere factoren. In grootorde is deze echter vergelijkbaar met deze van andere hedendaagse voertuigen.
- We maken verder waar nodig een onderscheid tussen “parkeren” (d.w.z. zonder opladen) en “opladen”
- Minimum voorschrift: de parkeerbouwlagen zijn uitgerust met een automatische branddetectie- en alarminstallatie die het hele parking bewaakt met inbegrip van de in het compartiment aanwezige lokalen.
- Minimum voorschrift: de parking wordt uitgerust met een oplossing voor actieve rookbeheersing zoals beschreven in 8.2.2.2
- Minimum voorschrift: zonder afbreuk te doen aan de wettelijke voorschriften moet de parking brandwerend gescheiden zijn van de andere delen van het gebouw en voldoende stabiliteit bij brand bieden.
- Het doel is ervoor te zorgen dat de aanwezige personen vlot en veilig het gebouw kunnen verlaten. Daarvoor wordt een combinatie van maatregelen genomen zoals: evacuatiewegen, signalisatie en noodverlichting.
2. Worden EV toegelaten in ondergrondse parkeergelegenheden?
Samenvatting:
Europese richtlijnen verplichten 1 laadpaal op 10 parkeerplaatsen (zowel boven- als ondergronds) vanaf 2025. De vraag of dus EV ondergronds wel zouden toegelaten worden vervalt hier dus – het verbieden van EV in ondergrondse parkeergelegenheden kan dus niet meer.
Ref: Volgens Vlaanderen
- Sinds 11 maart 2021 gelden nieuwe verplichtingen voor de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van gebouwen. Concreet zijn ze van toepassing op gebouwen waarvoor vanaf 11 maart een omgevingsvergunning wordt aangevraagd voor nieuwbouw of voor een ingrijpende renovatie.
- Vanaf 2025 komt er ook een verplichting voor de installatie van oplaadpunten op parkeerterreinen van bepaalde bestaande gebouwen. Deze verplichtingen komen er als gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn over de energieprestatie van gebouwen. Ze zijn noodzakelijk om de transitie naar zero-emissie-transport te ondersteunen.
3. Blokpolis brandverzekering: weet die over eventuele aanwezigheid van EV in Volte en wat is hun houding tegenover branden veroorzaakt door EV?
Als elke moderne verzekeraar is onze makelaar zich ervan bewust dat er in elk appartementsgebouw EV kunnen aanwezig zijn, vooral als de Europese wetgeving alles in het werk stelt en verplicht om elektrisch rijden te stimuleren. De verzekeraar vraagt wel geïnformeerd te worden over de aanwezigheid van voertuigen met batterijen (fietsen, hybride-, plug-in hybride-, elektrische voertuigen, e.a.) – wie heeft dat al gedaan ...?
Wat als zo’n EV de oorzaak is van een brand met schade aan de gemeenschap of omliggende privatieve delen?
Veelal betreft dit een juridisch dispuut dat gevoerd wordt tussen de verschillende verzekeraars, en waarvan de getroffen schadelijders vaak gevrijwaard blijven doordat de gebouwenpolis alvast de brandschade zal vergoeden. Maar uiteraard zal de verzekeraar van de brandpolis dit uitgekeerd bedrag trachten te recupereren bij de aansprakelijke derde (eigenaar van het EV(/fiets)). En die is dan normaliter wettelijk verplicht verzekerd bij een BA (burgerlijke aansprakelijkheid) - autoverzekeraar.
Inderdaad er is een verplichte BA verzekering voor voertuigen, voor een woning is dat niet verplicht tenzij men verhuurt of huurt, alsook niet voor de BA gezin. Het zijn die BA verzekeringen die zullen aangesproken worden als de fout ligt bij het voertuig zelf.
Vermits voertuigen doorgaans niet aanzien worden als inboedel terwijl ze in de garage staan die dan wel mee verzekerd is, hebben zij een eigen BA verzekering die zal moeten instaan voor de schade die ze veroorzaakt hebben wanneer zij in brand vliegen (onder natuurlijk de polisvoorwaarden).
Op die manier zal de BA van de eigenaar van het EV de schade (moeten) vergoeden aan derden (gemeenschap en individuele privatieven). Het feit dat bepaalde verzoekingen stellen dat geparkeerde EV niet verzekerd zijn, wordt weerlegd door het Europees Hof van Justitie (Hof v. Justitie, 20 juni 2019, C-100/18):
Het Hof is hierbij zeer kort samengevat uit gegaan van:
- Een Unieregelgeving waarbij de doelstelling is om slachtoffers van door deze voertuigen veroorzaakte ongevallen te beschermen, bescherming die voortdurend versterkt wordt.
- Een bescherming die dan ook niet toelaat dat de lidstaten de notie “deelneming aan het verkeer” zelf invullen.
- Dat eerder werd geoordeeld dat een voertuig dat stil stond toen het schadegeval zich voordeed niet uitsluit dat dit onder de dekking valt in functie van vervoermiddel en aldus onder het begrip “deelneming aan het verkeer” valt.
- Dat daarbij de vraag of de motor op het ogenblik van het schadegeval draaide irrelevant is.
- Dat nooit gesproken is over een beperking van toepassingsgebied tot bepaalde terreinen of bepaalde wegen.
4. Is het reglement van interne orde (RIO) VOLTE voorzien voor EV?
Het RIO Volte is zeker klaar voor toekomst en volgt alle regels die hierboven werden aangehaald. Alles staat in ‘Artikel 16. LAADPUNTEN ELEKTRISCHE WAGENS’.
Vermits wij als VME niet tegen de Europese wetgeving, die in een Vlaamse wetgeving werd gegoten, EV kunnen weren uit de ondergronds parkeergarages, kan het RIO enkel specificeren hoe eventueel het laden moet gebeuren. Wij raden echter aan om buitenshuis te laden aan openbare laadpunten zoals men destijds ging tanken in daarvoor voorziene tankstations en niet met een opstapeling van brandstoffen in jerrycans in de ondergrondse parkeergarages (tegen de statuten en RIO Volte).
Reacties
Een reactie posten